نقش بازيهاي رايانهاي
يادگيري را آسان و توجه بچهها را جلب ميکند.با رايانه هرچند بار که بخواهند، ميتوانند موضوعي را ببينند و مرور کنند.
برنامههاي بسيار متنوعي هستند که به کودکان امکان ميدهد تا نقاشيها يا داستانهايي را خلق کنند ، و يا بازيهايي هستند که کودکان را به تاريخ يا جغرافيا علاقهمند ميکند.برنامه آموزشي به کودکان کمک مي کند تا مهارتهايي را تمرين کنند.
کودک بدون کثيف کردن لباسها و اطراف ميتواند به راحتي نقاشي بکشد و رنگها را عوض کند. مثلا اگر از رنگ سبز لباس نقاشياش خوشش نيامد به رايانه ميگويد رنگ قرمز کن ، رنگ قرمز رضايت او را فراهم نکرد رنگ آبي و..مفاهيم و مباني رياضيات را با کمک شکلهاي کودکانه به کودک آموزش مي دهد.
به عقيده بعضي از پزشکان ، بازيهاي رايانهاي به کودکان کمک ميکند که به داروهاي مسکن کمتر احتياج پيدا کنند.بازيهاي رايانهاي بچهها را وارد دنيايي ميکند که کنترلش در دست آنهاست و به همين دليل آنها از اين بازي لذت مي برند.
باعث هماهنگــــي چشم و دست و پرورش عضلات ظـــريف کودک ميشود.وسيله کمک آموزشي براي معلولين و پرکردن اوقات فراغت آنان است.
معايب بازيهاي رايانـــه
الف ) آسيبهـــــاي جسمانــــي:
چشمان فرد به دليل خيره شدن مداوم به صفحه نمايش رايانه به شدت تحت فشار نور قرار مي گيرد و دچار عوارض ميگردد. مشاهدات نشان داده است که نوجوانان چنان غرق بازي ميشوند که توجه نميکنند تا چه حد از لحاظ بينايي و ذهني برخود فشار مي آورند.
به دليل اين که کودک در يک وضعيت ثابت تا ساعتها مينشيند ، ستون فقرات و استخوان بندي او دچار مشکل ميشود. همچنين احساس سوزش و سفت شدن گردن ، کتفها و مچ دست از ديگر عوارض کار نسبتاً ثابت و طولاني مدت با رايانه است . پوست فرد در معرض مداوم اشعه هايي قرار مي گيرد که از صفحه رايانه پخش ميشود. ايجاد تهوع و سرگيجه خصوصاً درکودکان و نوجواناني که زمينه صرع دارند، از ديگر عوارض بازي ها ي رايانهاي است .
ب ) آسيبهـــاي روانــــــي ـ تــــربيتــــي:
1- تقــويت حس پرخاشگــــري :مهمترين مشخصه بازيهاي رايانهاي حالت جنگي اکثر آنهاست و اين که فرد بايد براي رسيدن به مرحله بعدي بازي با نيروهاي به اصطلاح دشمن بجنگد ، استمرار چنين بازيهايي کودک را پرخاشگر و ستيزه جو بار ميآورد.
" خشونت " مهمترين محرکهاي است که در طراحي جديدترين و جذابترين بازيهاي کامپيوتري به حد افراط از آن استفاده ميشود، چهرههاي معروف هاليوود که در فرهنگ ما انسانهاي ضد ارزش و غيراخلاقي هستند، در اين بازيها به صورت قهرمانهاي شکست ناپذير جلوه نمايي مي کنند.
2- انـــــزواطلبـــــي :کودکاني که به طور مداوم با اين بازيها درگيرند ،درونگرا ميشوند، در جامعه ، منزوي و در برقراري ارتباط اجتماعي با ديگران ناتوان ميگردند. روحيه انزواطلبي باعث مي شود که کودک از گروه همسالان جدا شود ،که اين خود سرآغازي براي بروز ناهنجاريهاي ديگر است .
مادري ميگويد : فرزندم به بازيهاي رايانهاي معتاد شده است . او هر روز خود را به صفحه تلويزيون ميرساند و از دنياي بيرون به کلي بي خبر است ، حتي متوجه رفت و آمد ميهمانان نميشود و هميشه بعد از دست کشيدن از اين برنامه با سردرد و کسالت مواجه مي شود.
ج) تنبــــل شـــدن ذهــــن:
دراين بازيها به دليل اين که کودک و نوجوان با ساختنيها و برنامههاي ديگران به بازي ميپردازد و کمتر قدرت دخل و تصرف در آنها پيدا ميکند ،اعتماد به نفس او در برابر ساختنيها و پيشرفت ديگران متزلزل ميشود.
تصور بيشتر خانوادهها اين است که در بازيهاي رايانهاي فرد در بازي مداخله فکري مداوم دارد. اما اين مداخله، فکري نيست بلکه اين بازيها سلولهاي مغزي را گول ميزنند و از نظر حرکتي نيز فقط چند انگشت کودک را حرکت ميدهند .
ما هر چه در اين مسير حرکت کنيم و بازيها را گسترش دهيم، انسانهايي را تحويل جامعه خواهيم داد که سر خورده، افسرده، غير متحرک و غيرسازنده هستند و خود اتکايي آنها بسيار کم خواهد بود و ابتکار عمل نخواهند داشت. درحالي که براي جامعه، نياز به انسانهايي خلاق ، مبتکر و متفکر داريم.
د) تاثيــــر منفــــي در روابط خانـــــوادگـــي :
با توجه به اين که زندگي درکشور ما نيز به طرف ماشيني شدن پيش ميرود و در بعضي خانواده ها زن و مرد شاغل هستند و يا بعضي از مردان بيش از يک شغل دارند خود به خود روابط عاطفي و درکنار هم بودن خانواده کمتر شده و عده زيادي ازاين وضع و وجود تلويزيون به عنوان جعبه جادويي که باعث سرد شدن روابط خانوادگي شده ناراضي هستند و حالا نيز جعبه جادويي ديگري يا جاذبه ي سحر آميزتري به نام رايانه اضافه براين وضعيت شده و مشکلات را دوچندان کرده است.
و) افـــــت تحصيلـــــــــــي:
به دليل جاذبه مسحور کنندهاي که اين بازيها دارد، بچه ها وقت و انرژي زيادي را صرف بازي با آن ميکنند، حتي بعضي از کودکان صبح، زودتر از وقت معمول بيدار مي شوند تا قبل از مدرسه کمي بازي کنند و وقتهاي تلف شده را هم بدين صورت جبران مي کنند.
يکي از والدين اظهار مي دارد که در سال گذشته پسرم بهترين نمرات را داشت اما از وقتي که رايانه برايش خريده ايم روزي 2 الي 3 ساعت وقت خود را صرف بازي مي کند و از لحاظ تحصيلي افت پيدا کرده است.
رهنمــــــــودهــا
اگر چنانچه قراراست از بازيهاي کامپيوتري استفاده کنيد، بهتراست بازي هاي تصويري خلاق که کودکان بايد به وسيله آنها، معماهايي را حل کنند، بيش از بازي هاي ديگر مورد توجه قراردهيد.
بازي دسته جمعي کودکان ، با ابزارهاي تصويري کمتر مسئله ساز است، اين اسباب بازي ها ، زماني مخرب خواهد بود که کودک به تنهايي براي ساعات طولاني ، غرق بازي شود.
والدين وقت بيشتري را به کودک و نوجوان خويش اختصاص بدهند. هر قدر وقت گذاري و ارتباط صحيح بين والدين و فرزندان بيشتر باشد، زمينه چنين بازيهايي کمتر فراهم ميشود. به اعتقاد پزشکان ايتاليايي و بعضي کشورهاي ديگر اروپايي ، مقصران اصلي ، والدين هستند که فرزندان خود را براي ساعتهاي طولاني درمقابل تلويزيون ، کامپيوتر، ويدئو گيم ، يا فيلمهاي ويدئويي رها مي کنند.
بهتراست که والدين همراه فرزندان خود به کوهستان، باشگاهها و ميادين ورزشي بروند و به بازي هاي مورد علاقه آنها بپردازند ،تا انرژي عصبي و رواني آنان تخليه شده و توجهشان ازبازيهاي رايانهاي منحرف شود.
به فرزندتان اجازه ندهيد در فاصله نزديکي از صفحه رايانه بنشيند.
ازرايانه هاي با صفحه کوچک استفاده کنيد.
نور صفحه تلويزيون را کم کنيد.
ضروري است بچه ها به طور مرتب بين دو نوبت بازي استراحت کنند.
چشمها بايد مسلط به صفحه رايانه باشد.
روشنايي اتاق به نحوي تنظيم شود که زنندگي نور به حداقل برسد.
بهتر است والدين با کودکان صحبت کنند که فقط روزهاي تعطيلي مجاز به استفاده ازاين بازي ها هستند.
با استدلال و منطق آسيبهايي را که کامپيوتر به کودکان وارد مي آورد متذکر شويد.
مخربترين بازيهاي تصويري ، بازيهايي هستند که تصاوير آنها، به طور مکرر، بر صفحه ظاهر مي شوند و کودک بايد به تمام تصاويري که ازبرابر چشم وي مي گذرند، شليک کند، لذا توصيه ميشود از اين گونه بازيها کمتر در دسترس کودک قرار گيرد.
وبلاگ زندگی به سبک اسلامی و ایرانی ، اقدامی کوچک در راه تحقق هویت واقعی ما ایرانیان مسلمان است . هویتی که ما را از دیگران جدا کند و با اتکاء به آن به خود ببالیم و تاثیر گذار باشیم . "این وبلاگ" بنا دارد قدمی بر دارد برای پاسخ دادن به این پرسش رهبر عزیزمان که" چرا باید به «سبک زندگی» اهمیت داد؟" می خواهد این دغدغه را داشته باشد برای پیشرفت همه جانبه برای ایجاد یک تمدن نوین اسلامی.